چرایی عدم فهم درست منتقدین از طرح سعید جلیلی محورهای عملکرد اجتماعی 4 ساله جلیلی، کلید فهم درست مفهوم «دولت سایه»/ مواردی که باید در «دولت سایه» تقویت شوند
چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۴۰ ب.ظ

چرایی عدم فهم درست منتقدین از طرح سعید جلیلی
محورهای عملکرد اجتماعی 4 ساله جلیلی، کلید فهم درست مفهوم «دولت سایه»/ مواردی که باید در «دولت سایه» تقویت شوند
برای فهم مفهوم دولت سایه که آقای جلیلی به دنبال ایجاد آن است، به سابقه و عملکرد ایشان در ۴ سال گذشته رجوع شود. آنچه که جلیلی در ۴ سال گذشته انجام داده است برخاسته از نظام فکری وی بوده و مطمئنا هر آنچه که در آینده از ایشان دیده شود نیز برآمده از آن خواهد بود و لذا بررسی گذشته میتواند راهگشایی برای شناخت آینده باشد.
گروه سیاسی رجانیوز-محمدعلی مسعودی: بعد از انتخابات ریاست جمهوری، دکترسعید جلیلی در بیانیهای اعلام کرد که به دنبال تشکیل «دولت سایه» است. پس از این بیانیه نظرات مختلفی درباره چیستی دولت سایه منتشر شده است. از آنجا که این نظرها بیشتر از سوی منتقدان دکتر جلیلی بوده است، نتوانستهاند خواست اصلی ایشان را به خوبی تبیین کنند. برخی از آنها با قصد تخریب بودهاند لذا اصل مساله را اصلا توجهی نداشتند و برخی هم به دنبال معانی غربی بودند و لذا در فهم درست از «دولت سایه» مد نظر جلیلی دچار اشتباه شدهاند.
درست آن است که برای فهم مفهوم دولت سایه که آقای جلیلی به دنبال ایجاد آن است، به سابقه و عملکرد ایشان در ۴ سال گذشته رجوع شود. آنچه که جلیلی در ۴ سال گذشته انجام داده است برخاسته از نظام فکری وی بوده و مطمئنا هر آنچه که در آینده از ایشان دیده شود نیز برآمده از آن خواهد بود و لذا بررسی گذشته میتواند راهگشایی برای شناخت آینده باشد.
عملکرد دکتر جلیلی در ۴ سال گذشته را میتوان به دو بخش عملکرد اجتماعی و آشکار و عملکرد نخبگانی و غیرآشکار تقسیم کرد. جلیلی در برخی از مسایل همچون برجام، قراردادهای جدید نفتی (IPC) و نیز همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) کارهایی انجام داد که دارای وجود اجتماعی و رسانهای بود. در کنار این اقدامات دکتر جلیلی در بسیاری از مسائل دیگر مهم کشور که به واسطه حضور در شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای راهبردی روابط خارجی؛ ورود کرده است که دارای وجوه اجتماعی و رسانهای نبوده است.
ویژگیهای حضور اجتماعی و رسانهای جلیلی در ۴ سال گذشته را میتوان اینگونه برشمرد:
- مساله محور بودن: جلیلی متفاوت از تمامی کنشگران سیاسی که تنها به دنبال کنش سیاسی هستند و تقریبا هیچگاه یک مساله مشخص را دنبال نمیکنند، مشخصا مساله محور عمل کرده است. تعامل جلیلی با جامعه همیشه از دریچه یک مساله مشخص بوده است. در برجام، قراردادهای نفتی و FATF این ویژگی به خوبی مشاهده میشود. مقصود و مطلوب جلیلی پیشرفت کشور است. برای همین میداند که برای کمک به پیشرفت کشور باید مساله محور عمل کرد. باید محتوای واقعی ناظر به مسایل واقعی کشور محور عمل باشد. در غیراینصورت اقدامات انجام شده کمکی به پیشرفت کشور نخواهد کرد. به طور قطع دولت سایه مجموعه ای خواهد بود که رویکردش مساله محور است و قبل از آنکه هدف سیاسی را دنبال کند، پیشرفت نظام اسلامی را طلب میکند.
- افزایش آگاهی جامعه: تلاش جلیلی در ۴ سال گذشته افزایش آگاهی جامعه اعم از خواص و مردم نسبت به مساله در حال پیگیری بوده است. حضور در جلسات کمیسیون برجام و پخش مستقیم آنها یکی از مهمترین اقداماتی بود که برای اگاهی مردم از واقعیات برجام صورت گرفت. جلیلی بر خلاف بسیاری از گروهها و فعالان سیاسی که مخالف آگاهی مردم هستند، آگاه شدن مردم را هدفی مهم برای خود میداند. جلیلی به جایگاه مردم در نظام اسلامی واقف است و میداند افزایش اگاهی مردم از مسائل مهم کشور به معنای تقویت نظام جمهوری اسلامی است.
- هدایت مطالبات مردمی: جلیلی از مسیر تعامل با نخبگان و مردم به دنبال هدایت کردن مطالبات مردمی است به سمت مسائل اصلی کشور. او میخواهد از انرژی بیکران مردم برای پیشرفت کشور استفاده کند. لذا «دولت سایه» کار اصلیاش پژواک مطالبات مردم است که با تعامل مستمر به سمت علتها و ریشههای مشکلات هدایت شده است.
- میدان دادن به نخبگان انقلابی جوان: در ۴ سال گذشته هرچند فعالان و گروههای سیاسی اصولگرا از میدان دادن به جوانان و شنیدن مباحث تخصصی حذر کردهاند، اما جلیلی تعامل خود را این قشر را افزایش داده است. جلیلی به دلیل هوشمندی و عمق فکری از ظرفیت بالای جوانان انقلابی متخصص استفاده کرده است. دولت سایه جلیلی هم نمیتواند محلی برای تقسیم قدرت چهرههای تکراری سیاسی باشد، بلکه محلی برای عرضه فکر و دانش و تخصص است که میدانی مناسب برای متخصصان انقلابی جوان است.
مواردی که جلیلی باید در دولت سایه آنها را تقویت کند:
- رسانه: دولت سایه باید رسانه قوی داشته باشد. جریان رقیب در رسانه قوی و قدرتمند است. آنها به دنبال بازنمایی واقعیات به نفع جریان سیاسی خود هستند. دولت سایه باید رسانه قوی داشته باشد تا بتواند خودش خودش را به جامعه معرفی کند و اجازه سواستفاده به رقیب ندهد. رسانه تنها خبرگزاری و شبکههای مجازی نیست، تریبونها، منبرها و ... را نیز شامل میشود.
- تشکیلات: دولت سایه نیاز به تشکیلات قوی و در خور دارد. جلیلی میتواند و باید تشکیلاتی متناسب با هدف انتخاب شده ایجاد کند. تشکیلاتی که متناسب با ماهیت اقدامات جلیلی یعنی مساله محوری باشد. بتواند انعطاف لازم برای حضور جوانان انقلابی متخصص را داشته باشد.
دولت سایه میتواند سایه به سایه تحولات کشور حرکت کند و سرعت پیشرفت کشور را دوچندان کند.
۹۶/۰۳/۱۷