حجت الاسلام احمد خوشخو

مذهبی و اخلاقی و سیاسی

حجت الاسلام احمد خوشخو

مذهبی و اخلاقی و سیاسی

اطلاعات مذهبی و اخلاقی و سیاسی

۴۱ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

قاضی‌پور با اشاره به فساد مالی خانواده معصومه ابتکار، گفت: محافظان شخصی رئیس سازمان محیط زیست در برابر حکم قانون ایستادند و اجازه‌ی دستگیری فرزند و شوهر او را ندادند.
 نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با آناج با بیان  اینکه دولت یازدهم در طول سال‌های اخیر به جای حل مشکلات، بر تعداد آن‌ها افزوده است، ابراز داشت: برای مثال در بحث برجام آقایان فقط وعده‌های سرخرمن داده‌اند و هیچ کاری انجام نشده است.
 

وی اظهار کرد: بسیاری از منسوبین به دولت یازدهم با واژه منحوس رانت خواری عجین هستند، بطوری که در تازه‌ترین مورد خانواده معصومه ابتکار با استفاده از رانت دولتی پول چندین خانواده شهید را بالا کشیده‌اند؛ حتی وقتی مأمورین انتظامی با در دست داشتن حکم جلب فرزند معصومه ابتکار(طه هاشمی)به منزل وی مراجعه کرده‌اند با ممانعت محافظان معاون رئیس جمهور مواجه شده‌اند.

 

این نماینده مجلس دهم به تخلفات حسین فریدون اشاره کرد و توضیح داد: در این باره دولت علاقه‌ای به شفافیت ندارد زیرا زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و آن‌ها نمی‌خواهند با روشن شدن مسائل ریاست را از دست بدهند، بر همین اساس است که در قبال قوه قضائیه و سپاه موضع‌گیری می‌کنند.

 

وی خاطرنشان ساخت: در راستای پیگیری این مسایل نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم تا همچون گذشته با اجرای قانون، آنان که در مظان اتهام هستند در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند.

 

نماینده مردم ارومیه در واکنش به اظهارات نایب رئیس دوم مجلس مبنی بر «رزمایش‌های موشکی کم عقلی است»، تصریح کرد: این آقازاده از موقعیت پدر بزرگوارش که مورد احترام همه می‌باشد، سوء استفاده کرده و گاه و بیگاه اظهارنظرهای عجیبی می‌کند زیرا به واسطه شهادت پدرش، سرد و گرم روزگار را نچشیده است.

 

وی بیان داشت: بنده به جای مطهری از همه نیروهای نتظامی و انتظامی عذرخواهی می‌کنم و از تمام زحمات سپاه، ارتش، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کمال قدردانی را دارم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۵ ، ۱۱:۰۲
احمد خوشخو
وقتی اهرم برجام هم ناکارآمد می‌شود
اکنون یک استراتژی به شدت در میان حامیان او سربرآورده و آن استفاده از نام مرحوم هاشمی رفسنجانی است. در واقع، جناح حامی دولت تلاش دارد تا با استفاده از این نام، مباحث احتمالی دیگری را که در زمان انتخابات قرار است به آنها پرداخته شود، تحت الشعاع قرار دهد.
گروه سیاسی صراط - حامیان دولت حسن روحانی از هم اکنون استفاده ابزاری از نام موحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات 96 را کلید زده اند.

به گزارش صراط، تا همین چند هفته پیش، حسن روحانی و حامیانش در مقابل موج فزاینده نارضایتی ها از عملکرد اقتصادی دولتش صرفا یک اهرم داشتند که به آن متوسل شوند که البته همین اهرم نیز تنها در ذهن دولتی ها یک موفقیت شناخته می شد.

اهرم موردنظر دولت برجام بود که تا کنون دستاورد ملموسی به جز ورود پر از حرف و حدیث یک هواپیمای ایرباس به کشور نداشته است. با این حال، روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری 96 احتمالا هیچ حرف دیگری به جز حمایت از برجام در مقابل انتقادهای اقتصادی نداشت.


اما اکنون یک استراتژی به شدت در میان حامیان او سربرآورده و آن استفاده از نام مرحوم هاشمی رفسنجانی است. در واقع، جناح حامی دولت تلاش دارد تا با استفاده از این نام، مباحث احتمالی دیگری را که در زمان انتخابات قرار است به آنها پرداخته شود، تحت الشعاع قرار دهد.

برخی اصلاح طلبان این ایده را به صراحت اعلام کرده و گفته اند که بازیگر اصلی انتخابات 96 هنوز هم هاشمی رفسنجانی است.

در انتخابات سال 92، در فیلم تبلیغاتی حسن روحانی، از محمد خاتمی و صادق زیباکلام گرفته تا سرلشگر حسن فیروزآبادی همه و همه دیده می شدند تا بلکه او بتواند حمایت اصلاح طلبان را محکم تر از قبل پشت خود ببیند و البته بخشی از اصولگرایان را هم با خود همراه کند؛ حال باید منتظر ماند و دید در انتخابات 96، تا چه میزان از نام، تصویر و صدای هاشمی رفسنجانی استفاده خواهد شد تا در فضای احساسی به وجود آمده پس از درگذشت او، بهره برداری سیاسی شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۵ ، ۱۱:۰۰
احمد خوشخو
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده مدیرکل این نهاد تایید کرده که «ایران سانتریفیوژها و زیرساختهای اضافی در تاسیسات فردو را برچیده است».

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله به نقل از فارس، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است که ایران «زیرساختها و سانتریفیوژهای اضافی را در تاسیسات فردو برچیده است».

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم اعلام کرده بود که ایران در سالروز اجرای برجام (۲۷ دی ماه) آخرین تعهد خود مربوط به اجرای برجام را در سایت هسته‌ای فردو اجرا خواهد کرد.

بر اساس متن برجام در بخش (ج) از پیوست ۵ مربوط به «روز اجرا» در بند ۱۲-۱۵ ذکر شده است: «در یک سال از روز اجرا، ایران اقدامات مصرح در بندهای ۲-۴۷ و ۲- ۴۸ از بخش (ح) راجع به کارخانه غنی سازی سوخت فردو را کامل خواهد کرد.»

بر این اساس بندهای مذکور تعهدات ایران چنین هستند:

«۴۷-۲ ایران همچنین کابل‌های برق زنجیره، تابلوهای مخصوص کنترل زنجیره و پمپ‌های خلا را جمع آوری خواهد کرد. تمام این ماشین‌های سانتریفیوژ اضافی و زیر ساخت‌های آنها در سالن B نطنز تحت نظارت پیوسته آژانس انبار خواهد کرد.

۲- ۴۸ همچنین متعاقبا کابل‌های برق زنجیره، تابلوهای مخصوص کنترل زنجیره، پمپ‌های خلا و سکوهای نصب سانتریفیوژ را جمع‌آوری خواهد کرد. تمام این ماشین‌های سانتریفیوژ اضافی و زیر ساخت‌های آنها در سالن B نطنز تحت نظارت پیوسته آژانس انبار خواهد کرد.»

از جمله اقداماتی که ایران در قبال لغو تحریم‌ها به منظور آغاز اجرای برجام پیش از دی ماه سال گذشته انجام داده بود جمع‌آوری ۴۵۰۰ سانتری‌فیوژ از دو سایت هسته‌ای نطنز و فردو بود.

حالا امروز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای که توئیتر این نهاد بین المللی منتشر کرده، انجام تعهد تهران در قبال برجام را تایید کرده است.

این نهاد تاکید کرده است: «آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید میکند که ایران سانتریفیوژها و زیرساختهای اضافی را از تاسیسات فردو برچید».

در گزارش آسوشیتدپرس در این خصوص آمده است: «بنا بر مفاد توافق(برجام)، در حالی که امکان باقی ماندن بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو وجود دارد، این سانتریفیوژها باید برای تحقیقات و دیگر مقاصدی غیر از غنی سازی استفاده شوند».


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۴:۱۴
احمد خوشخو

خبرگزاری فارس: زبان و عمل دولتمردان با هم تناسب ندارد/ رئیس جمهور اعتقادی به آزادی بیان ندارد

متین منتظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: رئیس جمهور در دولت یازدهم هیچ گونه اعتقادی به آزادی بیان ندارد، هر چند که در این زمینه به صورت پیوسته شعارهایی می‌دهد.

وی با بیان اینکه صریح‌تر و شفاف‌تر از ما به عنوان فعالان دانشجویی آیت‌الله آملی لاریجانی به این رویه دولت انتقاد کردند، افزود: رئیس قوه قضائیه گفتند شما در عیان و مجالس از آزادی قلم و بیان صحبت می‌کنید ولی در خفا از ما می‌خواهید با روزنامه‌های منتقد برخورد کنیم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه این سوال در ذهن اصحاب رسانه شکل گرفته است که چرا زبان و عمل دولتمردان با هم تناسب ندارد، اضافه کرد: ادبیات رئیس دولت یازدهم به هیچ عنوان در شأن رسانه‌ها و رئیس جمهور نیست.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه روحانی با زشت‌ترین الفاظ همچون بی‌شناسنامه‌ و بی‌سواد منتقدان را مورد عتاب قرار می‌دهد، بیان داشت: این توهین‌ها مغایر با شأن و منزلت رسانه‌ها و رئیس جمهور است.

منتظمی ضمن ابراز تاسف از اینکه دولت چنین روشی را در مواجهه با رسانه‌های منتقد در پیش گرفته است، خاطرنشان کرد: دولت فقط درصدد این است که فقط به یک سری رسانه‌های بله و چشم‌ قربان‌گو میدان فراخی برای فعالیت بدهد که این رویه نادرست است.

این فعال دانشجویی رسانه و آزادی بیان به معنای تام کلمه را یکی از دو بال دموکراسی دانست و اضافه کرد: باید از نقد دلسوزانه و کارشناسی به صورت جدی استقبال شود چرا که بهبود عملکرد سیستم اجرایی را به دنبال دارد.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بر لزوم اصلاح رویه فعلی توسط دولت تاکید کرد و بیان داشت: رسانه‌های جمعی اعم از صوتی، تصویری و مکتوب برای رصد وضعیت در زمینه‌های مختلف قدم برمی‌دارند که باید از نگاه نقادانه و دلسوزانه آنها استقبال کرد.

منتظمی با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی نیز از چنین کارکردی در جامعه کنونی کشورمان برخوردار هستند، اظهار داشت: به این قشر هم نباید مانند رسانه‌ها به دیده اغماض نگریست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۵۰
احمد خوشخو
رئیس ستاد اقامه نماز گفت: هیچ زمانی مانند امروز دنیا تشنه اسلام نبوده ولی متاسفانه امروز تعداد اسلام‌شناسان اندک است.

به گزارش خبرنگار خاورستان: حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی امشب در دیدار با روحانیان خراسان جنوبی در دفتر امام جمعه بیرجند، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به تمام قطعات زمان قسم خورده در حالی که به سحر سه مرتبه قسم یاد کرده است.

وی با بیان این‌که زمان در زندگی بسیار مهم است خطاب به روحانیون گت: زمان خود را از دست ندهید زیرا زیرا بزرگترین خسارت در دنیا است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با بیان اینکه بنده بعد از انقلاب هیچگونه فیلمی ندیده ام ولی به جای آن 45 کتاب به چاپ رسانده ام؛ خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنیم باید نگاه کردن فیلم ها را کنار گذاشته و فقط درس بخوانید.

قرائتی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن درباره همه چیز صحبت کرده است، افزود: اگر با اسلام و قرآن آشنا شویم، می‌توانیم مدرس تمام دانشگاه‌ها شویم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه تماشای ورزش مانند تماشای پول های بانک است به روحانیون جوان گفت: اگر از درس خواندن احساس خستگی کردید ورزش کنید ولی ورزش نگاه نکنید

: وی افزود در هیچ زمانی مانند امروز روحانیت ارزش نداشته است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطر نشان کرد: در طول تدریس حرف های بی خودی را می خوانیم که خیلی از آن ها علم نیست.

حجت الاسلام قرائتی تاکید کرد: باید خود را آنگونه تربیت کنید و به دنبال درسی بروید که اگر آن را نخوانید فلج می شوید.

وی خطاب به طلبه های جوان گفت: شما باید به خوبی درس را در اولویت قرار دهید تا از این عقب ماندگی که دچار آن شده ایم رهایی یابیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: قرآن کریم به 50 زبان دنیا ترجمه شده است در حالی که انجیل به 2 هزار زبان دنیا؛ و این نوعی عقب ماندگی است که گریبانگیر ما و اسلام شده است.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه با وجود امکانات 70 سال تجربه به 7 دقیقه تبدیل شده است، تصریح کرد: امکانات تحصیل و رشد در جامعه امروزی برای شما مهیاست که باید از آن ها به بهترین شکل استفاده کنید.

وی با بیان این‌که در هیچ زمانی مانند امروز دنیا تشنه اسلام نبوده تصریح کرد: تنها به درس حوزه تکیه نکنید و در تمام موارد از آموزه‌های قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بهره‌مند شوید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: درس های حوزه را باید خواند اما اگر تنها به آن ها قناعت کنید مطمئنا روحانی خوبی نخواهید شد.

حجت الاسلام قرائتی افزود: اگر خداوند بخواهد به کسی چیزی بدهد مطمئنا می دهد پس برای خدا خط و نشان نکشید و نیت خود را خدایی کنید.

وی با بیان اینکه داشتن اخلاص و حفظ آن کار بسیار دشواری است گفت: در کارهایتان خدا را شاهد اعمال خود و با او معامله کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان بر خواندن تفسیر قرآن تاکید کرد و یادآور شد: تفسیر قرآن باید هر چند سال تغییر کند تا مطالب جدیدی که در قرآن وجود دارد، کشف شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۹
احمد خوشخو
ظلم بزرگ، دروغ تقلب بود جناب ناطق!
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۵
 
اولین چوب ها را به اذعان خودش در انتخابات ۷۶ از کارگزاران و سپس از اصلاح طلبان خورد که ریاست او برمجلس پنجم را "زوری" می خواندند و مقابل مجلس هو می کردند و می گفتند مجلس زوری و ناطق نوری نمی خواهیم!آنها می خواهند از ناطق نیز به همان شیوه خباثت آلودی انتقام بگیرند که از هاشمی گرفتند؛ در موضع اتهام بردن، همنشین شدن ،مصادره و از چشم انداختن . ترور و اسقاط شخصیت در جنگ نرم!

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله: آقای ناطق نوری در مراسم هفت، آقای هاشمی در حرم امام گفته است "زشت است در تاریخ معاصر ما در کنار هر مرد بزرگی یک ظلم بزرگ باشد. آخرینشان هم هاشمی بود. خیلی بد است که به هر مرد بزرگ وصاحب اثری دراین جامعه ظلم می شود". ظلم بد است حتی به یک نفر. اما ظلم بدتر و بزرگتر، در حق ملتی بود که ۴۰ میلیون نفری پای صندوق رای حاضر شدند و ۲۴/۵ میلیون نفر به یک نامزد رای دادند اما جماعت منافق پنهان شده پشت سر هاشمی ، با ادعای بی سند و دروغ او در القای تقلب ، جرئت کردند زیر میز قانون و دموکراسی و رای اکثریت بزنند. بعد هم باعث شدند دشمن ، تحریم های فلج کننده را علیه ملت ایران اعمال کند. ریشه این ظلم، دروغ تقلبی بود که حتی خاتمی و تاج زاده هم در خلوت انکارش کردند و غیر ممکن خواندند. 

آقای ناطق واقعا باورش شده که اصلاح طلبان می خواهند خاتمی و موسوی خوئینی ها و روحانی را وابگذارند و او را بزرگ و شیخ خود کنند! فعلا که با همین توهم ، مشغول سرویس دهی است.

ناطق نوری هم قربانی جنگ نرم می شود؟!

همه روزنامه های زنجیره ای به احتمال قریب به یقین ،عکس و سخنان آقای ناطق را به شکل هماهنگ تبدیل به تیتر اصلی صفحه اول می کنند این بخشی از نظام پاداش دهی در مکانیزم شرطی سازی است. آنها از چند سال پیش پروژه ای را با او شروع کرده اند که در میانه راه است. مدام تیتر و تمجید و تملق وثنا قرض می دهند و البته چند برابرش را می ستانند. امیر مومنان درباره منافقین می فرماید "یتقارضون الثناء و یتراقبون الجزاء. ستایش قرض می دهند و انتظار پاداش دارند".

این اما معامله پر خسارتی است برای کسی که تا همین چند سال پیش مغضوب نفاق جدید بود و اولین چوب ها را به اذعان خودش در انتخابات ۷۶ از کارگزاران و سپس از اصلاح طلبان خورد که ریاست او برمجلس پنجم را "زوری" می خواندند و مقابل مجلس هو می کردند و می گفتند مجلس زوری و ناطق نوری نمی خواهیم!آنها می خواهند از ناطق نیز به همان شیوه خباثت آلودی انتقام بگیرند که از هاشمی گرفتند؛ در موضع اتهام بردن، همنشین شدن ،مصادره و از چشم انداختن . ترور و اسقاط شخصیت در جنگ نرم!
*رجا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۷
احمد خوشخو
یک ایرباس و این همه برکت
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۰
 
وزیر راه دولت اصلاحات خبر خوش را به مردم درباره ایرباس جدید داد. احمد خرم گفت بلیت این هواپیما ۲ برابر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله، در حالی که ۹۵ درصد مردم همین حالا هم به خاطر قیمت گران هواپیما قادر به استفاده از آن نیستند، احمد خرم در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب ستاره صبح گفت: تنها مشکلی که ممکن است در پروسه استفاده از هواپیماهای نو بروز کند مشکل قیمت بلیت هواپیماست.

وی می‌افزاید: طبیعی است که هواپیماهای نو نمی‌تواند از نظر فیزیکی با هواپیماهای دست دوم رقابت کند. بنابراین در این شرایط فردی که هواپیمای نو سوار می‌شود باید ما به ازای پرداخت هزینه خود را پرداخت کند. میانگین قیمت بلیت هواپیمای نو ۲ برابر بیشتر از هواپیمای دست دوم است. به عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما به مسیر مشهد با یک هواپیمای دست دوم هم اکنون ۱۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود اما با هواپیمای نو میانگین قیمت بلیت به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

وزیر راه دولت اصلاحات همچنین گفت، از سوی دیگر دومین مسئله‌ای که باید هماهنگ با هواپیمای نو در طول سال به ناوگان هوایی ایران وارد شود این موضوع است که با ارائه سرویس خوب، اشغال صندلی هواپیما به بالای ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

یعنی در صورتی که قیمت‌ها به گونه‌ای تعیین شود که تعداد مسافران کاهش یابد هواپیما با کاهش توزیع مواجه می‌شود. از این رو سازمان هواپیمایی باید بین قیمت و اشغال صندلی بالانس ایجاد کند. نباید فراموش کنیم هواپیماهای نو باید در طول ۲۴ ساعت ۱۲ ساعت پرواز کنند، چرا که ۵ تا ۱۰ ساعت پرواز برای ناوگان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با دادن خبر خوش «تعدیل نیرو» به خدمه‌ای که مشغول سلفی گرفتن با ایرباس خریداری شده بودند، گفت: هم اکنون ایرلاین‌های ما با مشکل حجم پرسنل مواجه هستند. به طوری که ناوگان هواپیمایی هما ۲۰ هزار نفر پرسنل دارد. به منظور پرداخت اقساط هواپیما باید ظرف سه سال کادر فنی، مهمانداری و پروازی هما متناسب با ناوگان کاهش پیدا کند.

در غیر این صورت ناوگان هواپیمایی هما نمی‌تواند با این وضعیت درآمدی اقساط هواپیما را پرداخت کند. چرا که در صورتی که اقساط پرداخت نشود هواپیما توقیف می‌شود. بنابراین این موضوع خطری است که اکثر شرکت‌ها را تهدید می‌کند که هما هم‌اکنون یکی از بارزترین این شرکت‌هاست. شرکت هواپیمایی باید با بازخرید کردن و ایجاد شرکت‌های خدماتی حجم پرسنل متکی به درآمد را کاهش دهد.
*کیهان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۶
احمد خوشخو
کد مطلب: 132353
اصلاح طلبان به دنبال قدیس سازی از هاشمی
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۸
 
گفته می شود اخیرا برخی از اعضای جریان اصلاحات در جلسه ای تصمیم گرفته اند که از وازه هایی که نشان از معصومیت و قدیس سازی است برای مرحوم هاشمی رفسنجانی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله به نقل از افکارنیوز، گفتنی است این جلسه که با حضور یکی از سران اصلاح طلبان برگزار شده یکی از اعضای جلسه پیشنهاد می دهد هاشمی رفسنجانی را امام خطاب کنند که بقیه اعضا با این پیشنهاد مخالفت می کنند و می گویند زود است چنین واژه ای به کار ببریم.

به نظر می رسد با توجه به حضور پر شور مردم در تشییع پیکر هاشمی رفسنجانی به خاطر نظام و انقلاب، اصلاح طلبان می خواهند از این فرصت استفاده کنند و اهداف و مقاصد سیاسی خود را پیش ببرند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۶
احمد خوشخو


انتظار افکار عمومی از کنفرانس خبری امروز روحانی؛

آقای رئیس‌جمهور! لطفا به این 12 سؤال پاسخ بدهید

روزنامه کیهان به منظور کمک به رئیس‌جمهور محترم و رساندن بدون واسطه صدای مردم به وی و برطرف کردن مشکلاتی مثل محدودیت وقت و... که باعث عدم طرح سؤالات می‌شود، 12 سؤال از بین ده‌ها و صدها سؤالی که در زمان‌های مختلف از سوی مردم با ما در میان گذاشته شده را مطرح می‌کند، به امید آنکه پاسخ درخور و البته دقیق و بی‌حاشیه‌ای برای آنها ارائه شود.

گروه سیاسی - رجانیوز: بعد از ظهر امروز رئیس‌جمهور محترم با اصحاب رسانه کنفرانس خبری دارد و قرار است به پرسش‌های آنها پاسخ بدهد. ظاهرا بهانه این نشست خبری، سالروز اجرای برجام است. پیش‌بینی می‌شود این بار هم مثل همه گفت‌وگو‌های خبری، بخش مهمی از وقت به سخنان آغازین رئیس‌جمهور محترم اختصاص یافته و بعد هم سؤالاتی از سوی خبرنگاران محترم بیان شود و طبیعتا هم پرسش‌ها مجال طرح و پاسخ پیدا نکند.


اما افکار عمومی سؤالات خودش را دارد و به‌دنبال پاسخی برای آنهاست و اگر به هر دلیلی در یک گفت‌وگوی خبری، اجازه طرح آنها داده نشود یا ملاحظه‌ای باشد که فقط برخی پرسش‌های منتخب، روتین و کانالیزه اجازه طرح بیابند، نمی‌توان آن را دلیلی بر این دانست که همه پرسش‌ها همان‌ها بود که منتخب و گزینشی طرح شد.


کیهان به منظور کمک به رئیس‌جمهور محترم و رساندن بدون واسطه صدای مردم به وی و برطرف کردن مشکلاتی مثل محدودیت وقت و... که باعث عدم طرح سؤالات می‌شود، 12 سؤال از بین ده‌ها و صدها سؤالی که در زمان‌های مختلف از سوی مردم با ما در میان گذاشته شده را مطرح می‌کند، به امید آنکه پاسخ درخور و البته دقیق و بی‌حاشیه‌ای برای آنها ارائه شود.


1. شما در تبلیغات انتخاباتی وعده داده بودید که در صورت برگزیده شدن به ریاست جمهوری، ارزش را به پول ملی ایران باز می‌گردانید. بعدها این وعده بارها برای زمان اجرای برجام تکرار شد. آیا موفق به عمل به این وعده شده‌اید؟ جهت یادآوری به شما و خوانندگان محترم، بر اساس گزارش بانک مرکزی، یک دلار آمریکا در هنگام انتقال دولت در مرداد 92 به مبلغ 2478 تومان معامله می‌شد. این مبلغ در دولت شما رشد کرد و سال قبل در روز اجرای برجام به 3017 تومان رسید. با اجرایی شدن برجام امید به معکوس شدن این روند در دل مردم قوت گرفت و حتی عده‌ای از طرفداران شما در خیابان، یک دلار را با اسکناس پانصد تومانی در دست گرفتند و رقصیدند که معنای آن معلوم است. اکنون هر دلار آمریکا 4000 تومان معامله می‌شود! آیا در این باره توضیحی دارید؟


2. در حاشیه نخستین سفر خود به آمریکا، باراک اوباما رئیس‌جمهور آن کشور را فردی باهوش و مودب توصیف کردید! آیا همچنان بر این نظر هستید؟ جهت کمک به شما یادآوری می‌شود که وی در طول دوره مذاکرات و نیز ایام پسابرجام، بیش از ده بار کشورمان را تهدید به حمله نظامی کرد، همه تحریم‌هایی که رؤسای جمهور پیشین وضع کرده بودند تمدید کرد، تحریم‌های تازه زیادی علیه کشورمان وضع نمود و در واپسین روزهای ریاستش، افزون بر عدم وتوی تمدید تحریم‌های موسوم به آیسا، وضعیت فوق‌العاده علیه کشورمان را هم تمدید کرد! آیا به نظر شما، او هنوز هم فردی مودب است!؟ و اگر پاسخ مثبت است، اگر چه کار کند، مودب نخواهد بود؟!


3. شما در ایام تبلیغات انتخاباتی، اعلام کرده بودید که مردم، اصلی‌ترین ستون حاکمیت‌اند و محرم و پشتیبان دولت شما خواهند بود. آیا هنوز هم بر آن نظر هستید و مردم را امین و امانتدار و صاحب مملکت می‌دانید؟ و آیا این را در طول دوره ریاست خود عملی کرده‌اید؟ جهت یادآوری و تقریب ذهن خوانندگان عزیز ذکر این نکته ضروری است که در دولت شما، ده‌ها قرارداد و سند محرمانه منعقد شد که خلاف تمامی مقررات و وعده‌ها بود. قرار داد آی‌پی‌سی مهم‌ترین آنها بود و مردم بالاخره نفهمیدند که نوشت و ذی‌نفع کیست و متن چیست! قرارداد اف‌ای‌تی‌اف را وزیر اقتصاد شما بر خلاف قانون و دور از چشم مردم و اصحاب رسانه و نمایندگان نوشت و اگر نبود پایمردی رسانه‌ای همچون کیهان، هرگز کسی از محتوای آن آگاه نمی‌شد. حتی قرارداد همکاری با رنو و پژو فرانسه، نحوه دریافت یا پرداخت غرامت به پژو محرمانه اعلام شد! قرارداد خرید ایرباس هم محرمانه شد! باز هم هست و نمی‌خواهیم با تکرار و یادآوری همه محرمانه‌های دولتتان، باعث تکدر خاطر گردیم. فقط آیا هنوز مردم را محرم می‌دانید!؟ و آیا این‌گونه!؟


4. شما در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی از بالا بردن ارزش پاسپورت ایرانی گفتید و وعده آن را به مردم دادید. آیا به یاد دارید؟! اکنون قریب چهار سال از آن وعده گذشته است. رتبه جهانی پاسپورت ایرانی با چند پله نزول، در زمره آخرین‌هاست! شما حتی نتوانستید نماینده شخص نظر خودتان برای تصدی سمت نمایندگی کشورمان در سازمان ملل را به آمریکا بفرستید! آیا همچنان بر سر آن عهد هستید؟ توضیحی در این باره ندارید؟!


5. شما در تبلیغات انتخاباتی با طعنه به واردات کالا از چین، از ایجاد اشتغال برای جوانان چینی گلایه کردید و گفتید سختتان است که جوان ایرانی را بیکار ببینید. به یاد دارید؟! آیا اکنون برای جوان نخبه و باهوش ایرانی کاری دست و پا کرده‌اید!؟ جهت یادآوری عرض می‌شود که حتی نرخ بیکاری رسمی - نه حقیقی و واقعی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند - از سال قبل تا کنون، رشد نگران‌کننده‌ای داشته و از 11 درصد به 13/5 درصد رسیده است! از این نکته بدیهی و اعلام‌شده می‌گذریم که در دولت شما، دو ساعت کار در هفته هم شغل حساب می‌شود! اما این را هم بدانید که در برخی استان‌ها بیکاری جوانان به بیش از 50 درصد رسیده است. آیا در این‌باره حرفی برای مردم دارید؟! اصلا زیرمجموعه‌ها این خبرها را به شما می‌دهند؟!


6. آیا به خاطر دارید در ایام تبلیغات انتخاباتی درباره درآمد مردم و یارانه چه گفتید؟! اجازه بدهید به یادتان بیاوریم. در آن ایام شما گفتید آنچنان مردم را از درآمد سرشار می‌کنم که اصلا این 45 هزار تومان یارانه به چشم مردم نیاید! به خاطر دارید؟ اکنون در واپسین ماه‌های دولتتان هستید و خودتان از اوضاع خبر دارید. بر اساس آمار بانک مرکزی، در دولت شما بر اثر گرانی کالاهای اساسی و مصرفی مردم، سفره خانواده‌های ایرانی کوچک و کوچک‌تر شد و بسیاری از کالاها از سبد خرید حذف یا محدود شد. آیا قرار نیست آن درآمد وعده داده شده و سرشار را به مردم برسانید؟! فرصتی باقی نمانده است و مردم وضع معیشتی خوبی ندارند.


7. از جمله وعده‌های فراموش‌نشدنی شما، رونق چشمگیر اقتصادی و چرخیدن چرخ زندگی مردم همزمان با چرخش سانتریفیوژها بود. به خاطر دارید؟! جمله معروف شما بود دیگر! هم چرخ زندگی و هم چرخ سانتریفیوژ! آیا الان چرخ زندگی‌ها به خوبی می‌چرخد!؟ یادتان هست از رونق تولید گفتید؟! کارخانه ارج، آزمایش، اریرانا، ریس‌باف و صدها مثل اینها تعطیل و نابود شده‌اند. کارخانه‌های معروف و عظیمی مثل هپکو و... نمی‌توانند پول کارگرانشان را بدهند! اما شما باز هم نرخ رشد را مثبت اعلام می‌کنید! آیا بین این آمار و ارقام و واقعیات با ادعاهای شما هیچ رابطه منطقی وجود دارد!؟


8. حالا که صحبت از شعار تاریخی شما در بند قبل شد، خوب است به موضوع صنعت هسته‌ای هم توجهی بفرمایید. بالاخره در آغاز کار شما قریب 20 هزار سانتریفیوژ در کشور کار می‌کرد که حالا حدود 5 هزار تا بیشتر نیست! آن روز اورانیوم را تا 20 درصد غنی می‌کردیم و حالا حدود 3 درصد! آن روز قریب ده تن اورانیوم غنی‌سازی شده داشتیم و حالا 300 کیلو (که ظاهرا و پنهانی توافق شده 200 کیلو بشود!) آن روز سی تن آب سنگین داشتیم و امروز...!؟ آن روز راکتور اراک داشتیم و امروز یک حفره پراز بتن! آقای روحانی! واقعا با صنعت هسته‌ای چه کردید!؟ و آیا باز هم معتقدید چرخ آنها می‌چرخد!؟ لطفا خروج اجباری و تحمیلی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را به حساب ورودمان به باشگاه صادر‌کننده‌ها نگذارید که بیش از خنده‌دار بودن، گریه‌دار و رنج‌آور و نماد واقعی توهین به شعور ملت است.


9. جناب رئیس‌جمهور! از وضع مسکن مردم و به‌خصوص جوانان خبری دارید؟ آیا از آمار اخیر بانک مرکزی که گواه اوضاع اسفبار مردم در اثر سیاست‌های شماست خبر دارید!؟ قریب ده میلیون نفر از مردم کشورمان در اثر طرح مسکن مهر خانه‌دار شدند. شما و وزیرتان با همه توان به مسکن مهر بی‌مهری کردید. واژه «مزخرف» برایتان آشنا نیست؟! این واژه را وزیر مسکن شما چند بار برای مسکن مهر به کار برد و حالا در نهایت ناتوانی و عجز از این سخن می‌گویند که خانه‌های ساخته‌شده برای مردم، زیرساخت و کلانتری و... نداشت! آقای رئیس‌جمهور! آیا شما هیچ برنامه عملی و حتی اسمی و روی کاغذی برای مسکن مردم دارید!؟ آیا اساسا وظیفه خود می‌دانید که برای مسکن مردم بی‌خانه فکری بکنید!؟ و آیا متوجه رکود عمیق بیش از 160 شغل و صنعت وابسته به مسکن هستید!؟ خبر دارید که هزاران معدن سنگ و کارخانه تولید مصالح ساختمانی تعطیل و کارگران آنها بیکار شده‌اند!؟ اساسا اخبار اقتصادی به شما هم داده می‌شود یا مردم در میانه سختی‌های معیشتی و اقتصادی تنهایند!؟


10. یکی از مهم‌ترین وعده‌های شما، شفافیت با مردم و قانون‌گرایی بود. به یاد دارید که همه مشکلات دولت قبل را ناشی از عدم تمکین به قانون و شکستن مرزهای قانونی می‌دانستید؟ آیا اکنون خود و دولتمردانتان به این موضوع وفادارید؟ اگر بله، چرا دو وزیر شما با اینکه عمر دولت رو‌ به اتمام است، هنوز هم بر خلاف قانون اساسی، فهرست اموال خود را ارائه نکرده‌اند و ظاهرا قصد ارائه ندارند!؟ این بود آن قانونگرایی که از آن دم می‌زدید!؟ یا چرا درباره نقش‌آفرینی برادرتان در برخی مفاسد -که مورد تاکید و تصریح مقامات ارشد قضایی هم قرار گرفته - اقدامی نمی‌کنید!؟ آیا این صحت دارد که شما مانع رسیدگی به پرونده مطول اتهامات وی هستید؟! بهتر نیست امروز در این باره به مردم توضیحی بدهید؟


11. در مدت کوتاهی مانده به انتخابات، شما در یک مصاحبه انتخاباتی اعلام کردید که بیست درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم‌هاست و مابقی به سوء‌مدیریت دولت دهم برمی‌گردد. اکنون به گفته شما، هم تحریم‌ها تماما برطرف شده و هم قریب 4 سال است مدیران نخبه دولت شما زمام امور را در دست دارند. اما مردم می‌بینند که نه تنها گرهی باز نشد، بلکه مشکلات بیشتر هم شده است! دلیل این را چه می‌دانید!؟ آیا حرف آن روزتان اشتباه بود و تاثیر تحریم‌ها بیش از 20 درصد بود!؟ آیا مشکلات مدیریتی دولت خودتان را انکار می‌کنید!؟ چه اتفاقی جدیدی افتاده که با وجود رفع دو مشکل اصلی تحریم و سوءمدیریت، باز هم مردم در دریای مشکلات سخت و جانکاه دست و پا می‌زنند؟


12. جناب رئیس‌جمهور! شما در آخرین برنامه تلویزیونی با افتخار از افزایش چشمگیر فروش نفت به عنوان دستاورد مهم دیپلماسی دولت یازدهم نام بردید و آن را سند موثر و موفق بودن برجام دانستید. فرض هم بر این است که اساسا خام‌فروشی اشکالی ندارد و همه باید از اینکه بعد از صد سال از کشف نفت در ایران، باز هم نفت خام می‌فروشیم خوشحال باشیم. فقط یک اشکال کوچک می‌ماند! الان بر خلاف دوران دولت قبل، تحریم‌ها برداشته شده، نفت بیشتری می‌فروشیم، پول نفت به ایران می‌آید با این حال چرا بر اساس اعلام منابع بانکی کشور، درآمد ما از محل فروش نفت 18 درصد کاهش پیدا کرده است!!؟ آن هم در شرایطی که قیمت نفت بالاتر هم رفته! آیا باز هم چیز محرمانه‌ای وجود دارد که ما نباید از آن خبر داشته باشیم؟! 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۴
احمد خوشخو
و گفتیم: ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و با خیال راحت از هرجایی خواستید بخورید و به این درخت نزدیک نشوید که از ظالمان خواهید بود.
حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 9 آبان به آیه 35 سوره بقره پرداخته شده و در آن آمده است:

وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمینَ         
سوره بقره (2) آیه 35          

ترجمه
و گفتیم: ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و با خیال راحت از هرجایی خواستید بخورید و به این درخت نزدیک نشوید که از ظالمان خواهید بود.


نکات ترجمه
«اسْکُنْ»: 
ماده «سکن» نقطه مقابل «حرکت» و «اضطراب» می‌باشد و «سکینه» به معنای «وقار» هم از همین باب است و «سُکّان» کشتی را هم از این جهت سکان گفته‌اند که کشتی را از اضطراب و حرکتهای نامتعارف حفظ می‌کند (معجم المقاییس اللغة، ج‏3، ص88) در واقع، این ماده دلالت بر استقرار در مقابل حرکت دارد اعم از استقرار مادی ویا معنوی (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‏5، ص163) و کاربرد این ماده در خصوص کسی که جایی را برای توطن و زندگی برمی‌گزیند بسیار رایج است و اسم مکان «مسکن» از همین باب است. همچنین به فرد بشدت نیازمند نیز «مسکین» می‌گویند (مفردات ألفاظ القرآن، ص417) چرا که قدرت هر حرکتی از او سلب شده است.

«رَغَداً»: 
معیشتِ «رَغَد» یا «رَغید» به معنای معیشت پاک و واسع (الطیِّب الواسع) است (مفردات ألفاظ القرآن، ص359) و در مجموع اشاره به حالتی از زندگی دارد که انسان در رفاه (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‏4، ص170) و خوشی و گشایش کامل و بدون مانع بسر برد. به تعبیر دیگر، «رغد» در جایی است که انسان از سود کامل و فراوان و بی‌دردسر بهره‌مند شود (مجمع البیان، ج‏1، ص19) این کلمه در قرآن کریم سه بار به کار رفته که دوتای دیگر هر دو درباره جوامعی در دنیاست که نسبت به رغد، یعنی نسبت به نعمت یک زندگی راحت و بی‌دردسر، کفران ورزیدند (بقره/58؛ نحل/112)

حدیث
1) از امام حسن عسکری سلام الله علیه روایت شده است:
هنگامی که خداوند عز و جل ابلیس را به خاطر سرپیچی‌اش لعنت کرد و فرشتگان را به خاطر سجده‌شان بر آدم و اطاعتشان از خداوند عز و جل اکرام نمود، به آدم و حوا دستور [رفتن] به سمت بهشت داد و فرمود: «ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و بخورید با خیال راحت از هرجایی خواستید» بدون هیچ سختی‌ای «و نزدیک نشوید به این درخت»، درخت علم محمد ص و آل محمد ص که خداوند آن را برای آنها، و نه غیر آنها از مخلوقاتش، قرار داده است...
التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص221

قَالَ الْإِمَامُ ع 
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا لَعَنَ إِبْلِیسَ بِإِبَائِهِ، وَ أَکْرَمَ الْمَلَائِکَةَ بِسُجُودِهَا لِآدَمَ، وَ طَاعَتِهِمْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِآدَمَ وَ حَوَّاءَ إِلَى الْجَنَّةِ وَ قَالَ: یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها مِنَ الْجَنَّةِ رَغَداً وَاسِعاً حَیْثُ شِئْتُما بِلَا تَعَبٍ وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ شَجَرَةَ عِلْمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص الَّذِینَ آثَرَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا دُونَ سَائِرِ خَلْقِهِ... 

2) خواجه اباصلت هروی می‌گوید: از امام رضا ع پرسیدم: یا ابن رسول الله! به من خبر دهید از درختی که آدم و حوا از آن خوردند که چه بود، چون مردم در آن اختلاف دارند، برخی روایت می‌کند که گندم بود، و برخی روایت می‌کنند که انگور بود، و برخی روایت می‌کنند که آن درخت حسد بود.
فرمود: همه آنها حق است.
گفتم: پس معنای این وجوه علی‌رغم اختلافشان چیست؟
فرمود: اباصلت! بدرستی که درخت بهشتی انواع [گوناگونی] را در بر دارد. مثلا بوته گندم است و در آن انگور هم هست، و مانند درختان دنیا نیست؛ 
و آدم، هنگامی که خداوند متعال با سجده فرشتگان بر او و وارد بهشت کردنش، کرامتش بخشید، با خود گفت: آیا خداوند بشری را بهتر از من آفریده است؟ 
خداوند دانست که در درون او چه می گذرد؛ پس ندایش داد که سرت را بلند کن، آدم! و به ساق عرش بنگر. 
پس وی به ساق عرش نگاه کرد و در آن نوشته‌ای یافت که: خدایی جز الله نیست، محمد ص رسول خداست، و علی بن ابی‌طالب امیرالمومنین است و همسرش فاطمه سرور زنان عالَمین است و حسن و حسی سید جوانان اهل بهشت‌اند.
آدم گفت: پروردگارا ! اینها کیستند؟
خداوند عز و جل فرمود: اینها از ذریه تواند و از تو و از جمیع مخلوقاتن بهترند، و اگر آنها نبودند تو را نمی‌آفریدم و بهشت و جهنم و آسمان و زمین را نمی‌آفریدم؛ پس مبادا به چشم حسد بدانها بنگری که تو را از جوارم بیرون می‌کنم. 
پس به چشم حسد در آنها نگریست و جایگاه آنان را آرزو کرد، پس شیطان بر او مسلط شد تا اینکه از درختی که خداوند از آن نهی کرده بود، خورد، و [شیطان] بر حوا مسلط شد تا به چشم حسادت به فاطمه سلام الله علیها بنگرد تا اینکه او هم همانند آدم از آن درخت خورد، پس خداوند عز و جل آن دو را از جوار خود به زمین هبوط داد.

عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص306-307؛ معانی الأخبار، ص124-125

حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ:
قُلْتُ لِلرِّضَا ع یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِی عَنِ الشَّجَرَةِ الَّتِی أَکَلَ مِنْهَا آدَمُ وَ حَوَّاءُ مَا کَانَتْ فَقَدِ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِیهَا فَمِنْهُمْ مَنْ یَرْوِی أَنَّهَا الْحِنْطَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَرْوِی أَنَّهَا الْعِنَبُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَرْوِی أَنَّهَا شَجَرَةُ الْحَسَدِ.
فَقَالَ ع کُلُّ ذَلِکَ حَقٌّ.
قُلْتُ فَمَا مَعْنَى هَذِهِ الْوُجُوهِ عَلَى اخْتِلَافِهَا.
فَقَالَ یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَجَرَةَ الْجَنَّةِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَکَانَتْ شَجَرَةُ الْحِنْطَةِ وَ فِیهَا عِنَبٌ وَ لَیْسَتْ کَشَجَرَةِ الدُّنْیَا وَ إِنَّ آدَمَ ع لَمَّا أَکْرَمَهُ اللَّهُ تَعَالَى ذِکْرُهُ بِإِسْجَادِ مَلَائِکَتِهِ وَ بِإِدْخَالِهِ الْجَنَّةَ قَالَ فِی نَفْسِهِ هَلْ خَلَقَ اللَّهُ بَشَراً أَفْضَلَ مِنِّی فَعَلِمَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ مَا وَقَعَ فِی نَفْسِهِ فَنَادَاهُ ارْفَعْ رَأْسَکَ یَا آدَمُ وَ انْظُرْ إِلَى سَاقِ الْعَرْشِ فَرَفَعَ آدَمُ رَأْسَهُ فَنَظَرَ إِلَى سَاقِ الْعَرْشِ فَوَجَدَ عَلَیْهِ مَکْتُوباً لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ زَوْجَتُهُ فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَقَالَ آدَمُ ع یَا رَبِّ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ هَؤُلَاءِ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ وَ هُمْ خَیْرٌ مِنْکَ وَ مِنْ جَمِیعِ خَلْقِی وَ لَوْ لَا هُمْ مَا خَلَقْتُکَ وَ لَا خَلَقْتُ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ فَإِیَّاکَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَیْهِمْ بِعَیْنِ الْحَسَدِ فَأُخْرِجَکَ عَنْ جِوَارِی فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ بِعَیْنِ الْحَسَدِ وَ تَمَنَّى مَنْزِلَتَهُمْ فَتَسَلَّطَ عَلَیْهِ الشَّیْطَانُ حَتَّى أَکَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِی نُهِیَ عَنْهَا وَ تَسَلَّطَ عَلَى حَوَّاءَ لِنَظَرِهَا إِلَى فَاطِمَةَ ع بِعَیْنِ الْحَسَدِ حَتَّى أَکَلَتْ مِنَ الشَّجَرَةِ کَمَا أَکَلَ آدَمُ ع فَأَخْرَجَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ جَنَّتِهِ فَأَهْبَطَهُمَا عَنْ جِوَارِهِ إِلَى الْأَرْضِ.

3) امیرالمومنین علی علیه‌السلام در فرازی از اولین خطبه نهج‌البلاغه به خلقت آدم پرداخته، می‌فرمایند:
سپس خداى سبحان آدم را در سرایی ساکن کرد که زندگی اش در آن در کمال راحتی بود و جایگاهش را در آنجا امن قرار داد و او را از ابلیس و دشمنی‌اش بیم داد. امّا دشمن او بر نمى‏تافت که او در سرای پایدار و همنشینی نیکان به سر برد، پس او را فریفت تا [آدم] یقین [خود] را به شک او [= شیطان] و عزم [خود] را به سستی او فروخت. شادمانى بداد و بیم خرید، فریب خورد و پشیمانى کشید. سپس خداى سبحان در توبه را به روى او گشاد، و کلمه رحمت بر زبان او نهاد، و بدو وعده بازگشت به جنّت داد، و او را بدین سراى فرود آورد که خانه رنج و امتحان است و زادن فرزندان.
نهج البلاغه، خطبه1

ثُمَّ أَسْکَنَ سُبْحَانَهُ آدَمَ دَاراً أَرْغَدَ فِیهَا عَیْشَهُ وَ آمَنَ فِیهَا مَحَلَّتَهُ وَ حَذَّرَهُ إِبْلِیسَ وَ عَدَاوَتَهُ فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ نَفَاسَةً عَلَیْهِ بِدَارِ الْمُقَامِ وَ مُرَافَقَةِ الْأَبْرَارِ فَبَاعَ الْیَقِینَ بِشَکِّهِ وَ الْعَزِیمَةَ بِوَهْنِهِ وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ وَجَلًا وَ بِالاغْتِرَارِ نَدَماً ثُمَّ بَسَطَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لَهُ فِی تَوْبَتِهِ وَ لَقَّاهُ کَلِمَةَ رَحْمَتِهِ وَ وَعَدَهُ الْمَرَدَّ إِلَى جَنَّتِهِ وَ أَهْبَطَهُ إِلَى دَارِ الْبَلِیَّةِ وَ تَنَاسُلِ الذُّرِّیَّة.

4) از امیرالمومنین ع حدیثی طولانی نقل شده که در فرازی از آن می‌فرمایند: ... و امر و نهی، وجه واحدی دارند؛ هیچ معنایی از معانی امر نیست مگر اینکه بعدش نهی‌ای هست، و هیچ وجهی از وجوه نهی نیست مگر اینکه در کنارش امری قرار گرفته؛ و در این مطلب آشکارترین دلیل است که هر امتی امامی می‌خواهد که به امرشان باور داشته باشد و امر و نهی‌شان کند و حدود [مجازات‌ها] را در میان آنها اقامه کند و با دشمن بجنگد و غنائم را تقسیم کند و فرائض را واجب سازد و راههایی که به مصحلتشان است بدانها بنماید و آنها را از آنچه به ضررشان است بترساند؛چرا که امر و نهی یکی از اسباب بقاء خلق است وگرنه شوق و بیم ساقط می‌شد و کسی بازداشته نمی‌شد و تدبیر فاسد می‌گردید، و این موجب هلاکت بندگان در مساله بقاء و زندگی‌شان در [حوزه‌های مربوط به] خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و خانه‌ها و لباس‌ها و ازدواج با زنان و حلال و حرام و امر و نهی بود؛ چرا که خداوند آنها را به طوری آفریده که از هیچ یک از اینها بی‌نیاز نیستند؛و ما اولینِ خلائق - که حضرت آدم بود – را چنین یافتیم که بقاء و حیاتش جز با امر و نهی نبود، که خداوند عز و جل می‌فرماید: «ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و با خیال راحت از هرجایی خواستید بخورید و به این درخت نزدیک نشوید که از ظالمان خواهید بود.» پس آنها را راهنمایی کرد به آنچه مایه نفع و بقای آنها بود و نهیشان کرد از آنچه مایه ضررشان بود، سپس امر و نهی را در ذریه‌ آنها تا روز قیامت قرار داد...
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏1، ص158-159؛ بحار الأنوار، ج‏90، ص41

و روى السید المرتضى علی بن الحسین الموسوی فی رسالة المحکم و المتشابه نقلا من تفسیر النعمانی بالإسناد الآتی فی النصوص عن علی علیه السّلام قال:... وَ الْأَمْرُ وَ النَّهْیُ وَجْهٌ وَاحِدٌ لَا یَکُونُ مَعْنًى مِنْ مَعَانِی الْأَمْرِ إِلَّا وَ یَکُونُ بَعْدَ ذَلِکَ نَهْیاً وَ لَا یَکُونُ وَجْهٌ مِنْ وُجُوهِ النَّهْیِ إِلَّا وَ مُقِرُّونَ بِهِ الْأَمْرَ وَ فِی هَذَا أَوْضَحُ دَلِیلٍ عَلَى أَنَّهُ لَا بُدَّ لِلْأُمَّةِ مِنْ إِمَامٍ یَقُولُ بِأَمْرِهِمْ فَیَأْمُرُهُمْ وَ یَنْهَاهُمْ وَ یُقِیمُ فِیهِمُ الْحُدُودَ وَ یُجَاهِدُ الْعَدُوَّ وَ یَقْسِمُ الْغَنَائِمَ وَ یَفْرِضُ الْفَرَائِضَ وَ یُعَرِّفُهُمْ أَبْوَابَ مَا فِیهِ صَلَاحُهُمْ وَ یُحَذِّرُهُمْ مَا فِیهِ مَضَارُّهُمْ إِذْ کَانَ الْأَمْرُ وَ النَّهْیُ أَحَدَ أَسْبَابِ بَقَاءِ الْخَلْقِ وَ إِلَّا سَقَطَتِ الرَّغْبَةُ وَ الرَّهْبَةُ وَ لَمْ یَرْتَدِعْ وَ لَفَسَدَ التَّدْبِیرُ وَ کَانَ ذَلِکَ سَبَباً لِهَلَاکِ الْعِبَادِ فِی أَمْرِ الْبَقَاءِ وَ الْحَیَاةِ فِی الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ الْمَسَاکِنِ وَ الْمَلَابِسِ وَ الْمَنَاکِحِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ الْأَمْرِ وَ النَّهْیِ إِذْ کَانَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَخْلُقْهُمْ بِحَیْثُ یَسْتَغْنُونَ عَنْ جَمِیعِ ذَلِکَ وَ وَجَدْنَا أَوَّلَ الْمَخْلُوقِینَ وَ هُوَ آدَمُ ع لَمْ یَتِمَّ لَهُ الْبَقَاءُ وَ الْحَیَاةُ إِلَّا بِالْأَمْرِ وَ النَّهْیِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ «یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ» فَدَلَّهُمَا عَلَى مَا فِیهِ نَفْعُهُمَا وَ بَقَاؤُهُمَا وَ نَهَاهُمَا عَنْ سَبَبِ مَضَرَّتِهِمَا ثُمَّ جَرَى الْأَمْرُ وَ النَّهْیُ فِی ذُرِّیَّتِهِمَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ. 

5) از امام صادق ع در مورد بهشت حضرت آدم ع سوال شد که آیا از بهشتهای دنیاست یا از بهشت‌ها آخرت؟فرمود: از بهشت‌های دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می‌کنند؛ و اگر از بهشتهای آخرت بود آدم هیچگاه از آن بیرون نمی‌آمد و ابلیس هیچگاه در آن داخل نمی‌شد.
تفسیر القمی، ج‏1، ص43؛ الکافی، ج‏3، ص248

فَإِنَّهُ حَدَّثَنِی أَبِی رَفَعَهُ قَالَسُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنْ جَنَّةِ آدَمَ أَ مِنْ جِنَانِ الدُّنْیَا کَانَتْ أَمْ مِنْ جِنَانِ الْآخِرَةِ فَقَالَ کَانَتْ مِنْ جِنَانِ الدُّنْیَا تَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کَانَتْ مِنْ جِنَانِ الْآخِرَةِ مَا أُخْرِجَ مِنْهَا أَبَداً آدَمُ وَ لَمْ یَدْخُلْهَا إِبْلِیس‏.

تدبر
1⃣ «وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمینَ»
خدا آدم را همراه با همسرش در بهشت ساکن کرد، استفاده از همه چیز را هم برای او آزاد گذاشت. فقط یک درخت را ممنوع کرد. 
چرا؟ 
چه می‌شد اگر همان یک درخت را هم ممنوع نمی‌کرد؟ 

بحث تخصصی انسان‌شناسی
از مهمترین عواملی که موجب برتری انسان بر سایر موجودات می‌شود، برخورداری او از اختیار است؛ یعنی اینکه با اختیار خود مسیر کمال را طی می‌کند؛ و این خیلی ارزشمندتر است از جایی که موجودی نتواند جز خوبی انجام دهد (= فرشتگان).
اما خود اختیار و آزادی عمل، بخودی خود کمال نیست، بلکه اختیار داشتن زمانی عامل رشد شخصی می‌شود که در میان گزینه‌های مختلفِ پیش رو، مسیری برای ارتقای شخص در کار باشد و شخص با اراده خود آن مسیر - و نه هر گزینه‌ای که دلش خواست - را انتخاب کند؛ و زمانی این انتخاب ارادی معنادار است که گزینه‌های دیگر (یعنی خروج از آن مسیر) هم برایش جذابیت داشته باشد و اراده وی در این زمینه (در مقابل امیال و غرایز طبیعی‌اش که در هر حیوانی وجود دارد) واقعا نقش ایفا کند.
اینکه مسیر معینی در کار باشد و قرار باشد آن مسیر خاص را طی کند، امکان ندارد مگر اینکه دستورالعمل خاصی در کار باشد که بگوید چگونه برو و چگونه نرو، تا شخص درون مسیر حرکت کند؛ به تعبیر دیگر، وجود مسیر معین، مستلزم وجود  امر و نهی‌هابی برای زندگی انسان است. پس، اگر انجام برخی کارها واجب و برخی کارها ممنوع نباشد، اینکه در میان گزینه‌های گوناگون یک مسیر معین طی شود، بی‌معنا خواهد بود. 
برای همین است که برای انسان، حتی در بهشت نخستین، که به تعبیر روایات از جنس جنت‌های دنیاست 
 (یعنی اختیار و انتخاب در آن معنا دارد و شخص می‌تواند کار بد هم انجام دهد) باید امر ممنوع (و یا واجب)ی وجود داشته باشد تا مقاومت وی در برابر آن، امکان رسیدن به مقام ویژه انسان را مهیا سازد. 

2⃣  «وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ»
شروع زندگی انسان از بهشت بود؛ آن هم نه زندگی منفرد، بلکه زندگی با همسرش. 
به تعبیر دیگر، خدا انسان را برای خلیفه شدن «در زمین» آفریده بود اما لازمه آنکه بتواند در زمین خلیفه شود این بود که قبل از ورودش به زمین از بهشت گذر کرده باشد.

نکته تخصصی انسان‌شناسی
قبلا درباره ثمرات تفکر داروینی در انسان‌شناسی اشاراتی شد و بیان شد این مقدار از تئوری داروین که ریشه انسان را به تک‌سلولی‌ها و احتمالا از آن به خاک برمی‌گرداند، لزوما مشکلی ندارد. آنچه مشکل دارد این است که این سابقه را تنها سابقه وجود آدمی می‌داند. در حالی که انسان یک سابقه دیگری هم دارد:
خدا انسان را از خاک آفرید، از روح خود در او دمید، و فرشتگان را هم به سجده کردن بر او واداشت: نکته مهم این است که این انسان از خاک آفریده شده، ابتدا به بهشت رفت و سپس از آنجا به زمین رانده شد. پس انسان یک سابقه بهشتی دارد که این سابقه، میل به بازگشت به وطن اصلیش را در او به ودیعه نهاده است؛ و ابعاد فطری وجود ما (مانند کمال‌طلبی، زیبایی‌طلبی، بی‌نهایت‌طلبی، حقیقت‌طلبی، خیرخواهی و ...) که به لحاظ مادی قابل تفسیر نیست و در حیوانات و سایر موجودات عالم طبیعت یافت نمی‌شود؛ همگی ریشه در این سابقه انسان دارد.
همین سابقه است که انسان را با تمام موجودات عالم طبیعت متفاوت کرده است، تا حدی که حیوانی‌ترین غریزه انسان، یعنی غریزه جنسی، ریشه فرهنگی‌ترین و غیرحیوانی‌ترین نهاد جامعه بشری، یعنی «خانواده» شده است؛ زیرا آدم و همسرش ابتدا در بهشت همدیگر را یافتند. 
توجه: خانواده در انسان، تفاوت بسیار شدیدی با خانواده در حیوانات دارد. خانواده در حیوانات یا صرفا برای نگهداشتن بچه است تا بتواند مستقل شود ویا کاملا تقسیم کار اجتماعی از پیش تعیین شده‌ای را رقم می‌زند. اما در انسان، خانواده بستر اولین آموزش‌ها و تربیت‌ها، بویژه آموزش زبان و توانایی درک فرهنگهای متنوع اکتسابی و شکل‌گیری شخصیت ویژه و متمایز از دیگران است.


3⃣  «کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ»
انسان از همان اول هم، حتی وقتی همه چیز را داشت، همین که از یک چیزی منعش کردند، بدان حرص ورزید!
و البته، خدا این خصلت انسان را می‌دانست؛ ولی نگفت چون منع مایه حرص بیشتر می‌شود اصلا منعی در کار نباشد.

نکته تخصصی انسان‌شناسی
اگرچه غالبا منع، مایه حرص بیشتر می‌شود؛ اما از این مقدمه لزوما نمی‌توان نتیجه گرفت که باید همه منع‌ها را از پیش روی انسان برداشت. گاه منع مایه حرص می‌شود؛ اما وجود این منع یک فلسفه‌ای دارد که آن فلسفه، اهمیتش بیشتر است از کنترل حرص ناشی از منع؛ و گاه با اینکه منع مایه حرص می‌شود؛ اما چه‌بسا برداشتن منع و باز بودن راه، به نحو دیگری حرص را افزون کند، که نمونه‌اش را در آزادی جنسی دنیای مدرن می‌توان مشاهده کرد که برداشتن موانع، نه‌تنها حرص افراد را کم نکرده، بلکه همچنان تجارت پورونوگرافی در راس تجارت‌های درآمدزا در جهان است و هر روز روشهای جدیدی از روابط عجیب و غریب جنسی ابداع می‌شود تا بتواند حرص فزاینده بشر «آزاد» را اندکی سیراب کند.

4⃣  «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمینَ»
توجه شود که ریشه این ممنوعیت، ‌ظلم دانسته شده است؛ و واضح است که این ظلم، ظلم به خود است، نه ظلم به دیگران. و در واقع، ریشه همه ظلمها ظلم به خود است: کسی که خودش را درست بشناسد و بتواند به خودش ظلم نکند، به دیگران ظلم نخواهد کرد. برای همین است که آزادی معنوی مقدمه‌ای ضروری برای رسیدن به آزادی اجتماعی‌ (وضعیت اجتماعی‌ای که به کسی ظلم نشود) است. (مطهری، آزادی معنوی)

5⃣  «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمینَ»
آیا وقتی دستوری از جانب خدا می‌آید باید حتما فلسفه‌اش را هم بگویند؟
در این آیه هم به فلسفه نهی اشاره شده و هم نشده است. اشاره شده چون فرموده «از ظالمان خواهید شد» و اشاره نشده چون این جمله مانند این است که بگویند گناه نکن چون گناهکار می‌شوی. به تعبیر دیگر، در این حد اشاره شده که انجام این کار نوعی ظلم است و ظلم برای روح انسان ضرر دارد؛ اما اینکه مشخصا انجام این کار چه اثری در روح می‌گذارد، بیان نشده است. 

6⃣   «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمینَ»
این درخت چه بوده است. روایات متعددی درباره آن آمده است: از برخی روایات که آن را چیز بسیار خوبی قلمداد می‌کنند مانند علم حضرت محمد و آل محمد ص تا روایاتی که آن را یک گیاه عادی (مانند گندم و انگور) قلمداد می‌کنند تا روایاتی که آن را یک امر بسیار بد (حسد) معرفی می‌کنند. در دو گام به زیبایی تمام بین این روایات جمع کرده است:
در گام اول فرموده که درختهای بهشتی مانند درختهای دنیا تک محصولی نیستند، بلکه در آن واحد می‌توانند چند میوه بدهند. اما ممکن است اشکال بشود که این در مورد میوه‌های آن.
اما چگونه از خیلی خوب (علم اهل بیت ع) تا خیلی بد (حسد) تعبیر شده است. اینجاست که روایت گام دوم را برمی‌دارد که: خود این درخت مقامی بسیار بالا بوده (علم اهل بیت) اما کسی که تحمل آن مقام را ندارد اگر دنبالش برود و بخواهد بناحق آن را به دست آورد، این درخت برای او بدترین رذیله (حسد) محسوب می‌شود.

نکته تخصصی عرفانی
عرفا سفرهای چهارگانه‌ای برای انسان برمی‌شمرند. سفر اول حرکت به سمت خداست. در سفر دوم، شخص محو جمال و جلال خداوند شده و اصلا متوجه غیر نیست. این مقام فناست که حتی شخص متوجه خود نیست و مقام وحدت محض  و مقام جمع است (= جمع و اضمحلال همه کثرات در وحدت). اما در سفرهای سوم و چهارم، شخص در حالی که کاملا خدایی شده، اما از منظر خدایی در عالم می‌نگرد و کثرات را هم می‌بیند. این مقام بقاء بعد الفناست که به آن مقام جمع‌الجمعی هم می‌گویند (با گذر از مقام جمع، حالا بین وحدت و کثرت هم جمع کرده).
آدم تا در بهشت بود، در مقام فنا بود و دنیا را نمی‌دید. اما فهمید کسانی هستند که مقامی بالاتر دارند و آرزو کرد به مقام آنها برسد؛‌یعنی هم دنیا و کثرات را ببیند و هم ذره‌ای از وحدت خارج نشود. خوردن از آن درخت، هم خوردن گندم بود (به عنوان دیدن دنیوی)‌و هم طمع و حسد بود و هم درصدد علم اهل بیت برآمدن؛ اما نتوانست بین وحدت و کثرت جمع کند و به مقام بقای بعد از فناء برسد؛ بلکه توجهش معطوف به کثرت شد و از وحدت فروماند و از فنا خارج شد و توجه‌اش به خودش جلب شد و به زمین و عالم کثرت رانده شد.
اما چاره‌ای نبود، زیرا کسی که می‌خواهد به مقام بقای بعد از فنا برسد باید که از مقام کثرت عبور کند. آدم هم توبه کرد و به او وعده برگشت به بهشت دادند، که علی‌القاعده این برگشت او رفتن به مرتبه بالاتری بوده که اساسا برای آن آفریده شده بود، یعنی همان مقام خلیفة‌اللهی که مقام جمع‌الجمعی است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۵ ، ۱۰:۲۶
احمد خوشخو